زیارت اهل قبور و فوائد زیارت اهل قبور
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

 

  فته شد که : ارواح با اهل دنیا ارتباط دارند،

به دیدار و ملاقات اهل و عیال خود مى آیند، کارهاى خوب و بد آنها را مشاهده

 مى کنند و از اعمالشان خوشحال و ناراحت مى شوند.


حال ببینیم ، آیا زنده ها هم باید به زیارت مردگان بروند یا خیر؟

روایاتى در این زمینه وارد شده که :

باید مرده ها را فراموش نکرد و به زیارتشان رفت ؛ زیرا آنان از زیارت

بازماندگان خوشحال و از زیارت نکردن آنها ناراحت مى شوند.


عبدالله بن سلیمان مى گوید:

 از حضرت امام محمد باقر علیه السلام درباره زیارت اهل قبور سئوال نمودم :

 آیا به زیارت آنان بروم ؟


فرمود: بلى ؛

 چون روز جمعه شود آنان را زیارت کن ؛ زیرا هر کدام از آنان در تنگى

و ناراحتى باشند، در بین طلوع صبح صادق و طلوع آفتاب گشایش مى یابند.

 در این موقع هر کس به زیارت آنها رفته باشد علم و اطلاع پیدا مى کنند!

 لیکن چون آفتاب طلوع کند دیگر قادر بر توجه به امور دنیا و زیارت اهل خود

نیستند.


عرض کردم :

آیا آنها از افرادى که به زیارت قبورشان مى روند علم پیدا مى کنند

و از دیدن آنها خوشحال مى شوند؟

 فرمود: آرى 

 و نیز از بازگشت زائرین به محل و خانه خود وحشت مى کنند و ناراحت

 مى شوند


نیز محمد بن مسلم مى گوید:

 به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم :

آیا به زیارت مرده ها برویم ؟

 فرمود: آرى

عرض کردم : آیا آنها از رفتن ما به سوى قبرهایشان مطلع مى شوند؟

 فرمود: به خدا سوگند آرى !

از آمدن شما بر سر قبرهایشان خبردار مى شوند و از دیدنتان خوشحال مى گردند

و با شما انس مى گیرند.


عرض کردم : وقتى سر قبرشان رفتیم آنان را چگونه زیارت کنیم و چه بگوییم ؟

فرمود: بگو: خدایا!

 زمین را از طرف پهلوهاى آنان بگستران 

 ارواح آنان را به سوى خود بالا بر

 مقام رضوان و خشنودى خود را به آنان برسان

 و از رحمت خود در آستانه آنها فرود آور که به واسطه آن 

 تنهائیشان به جمعیت و وحشت شان به انس تبدیل شود

 به درستى که تو بر هر کارى توانایى .


چون در بین قبرها هستى یازده مرتبه سوره (( قل هو الله )) را قرائت کن

و ثوابش را به روح آنان هدیه نما؛ زیرا کسى که این عمل را به جاى آورد خداوند

 به عدد همه مردگان ثواب و پاداش به او عنایت فرماید.


عبدالله بن سنان مى گوید:

به امام صادق علیه السلام عرض کردم :

 سلام کردن بر اهل قبور چگونه است ؟

فرمود: چنین مى گویى

سلام بر اهل خانه هایى از مؤ منین و مسلمین

 شما زودتر از ما جلودار بودید و پیش از ما رفته اید

 ما نیز انشاءاله به شما ملحق خواهیم شد.


در روایات زیادى وارد شده است که :

 پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم و ائمه معصوم علیهم السلام

هر شب پنج شنبه با جمعى از مردم به زیارت مردگان مى رفتند

 و در قبرستان بقیع و وادى السلام براى اموات دعا و طلب آمرزش مى نمودند.

 

فوائد زیارت اهل قبور

 

لازم است بدانیم زیارت مردگان چیست ؟

 مسلم است که زیارت اهل قبور به خصوص علماء و شهداء و مقربان درگاه خدا

فوائد بسیارى دارد.

از جمله :


1- زیارت قبور ائمه و مقربان ، زائر را از هر آلودگى و خباثت نفس و گناه پاک

و منزه مى سازد.


2- زیارت قبور ائمه و مؤ منان ارتباط پیدا کردن با روح متوفى است ، زیارت

کننده از آن روح پاک مدد مى گیرد، هر چه روح پاک تر و عالى تر باشد

 زائر بهره بیشترى از او خواهد برد.


3- حاجت انسان بر سر قبر علماء و صلحا و شهداء، بیشتر برآورده مى شود

اصولا در جاهایى که مردمان بزرگ و اولیاء خدا دفن شده اند مردم بیشتر به

زیارت مى روند و حاجت بیشترى مى گیرند.


4- زیارت اهل قبور، انسان را به یاد مرگ و عالم قبر مى اندازد، او را آخرت

و خدا نزدیک مى کند، کم تر دل دنیا مى بندد و خود را در آینده جزء اموات

به حساب مى آورد.


5 - ناراحتى زائر کم تر مى شود و در اثر زیارت و گریه بر بالین قبور، غم و

 قصه او از بین مى رود، عقده هاى او بیرون ریخته مى شود. در روایات آمده

است : هر وقت خیلى خوشحال یا ناراحت مى باشى به قبرستان

 برو و قدرى راجع به ساکنان آن جا فکر و تاءمل کن تا به حالت عادى بر گردى .


6- هم تو با آن ها و هم آنان با تو انس مى گیرند! از رفتن تو به زیارت آنان

خوشحال و خشنود مى شوند، و درباره تو دعا مى کنند.


چون روح میت که به زیارت خود ارتباط بیشترى دارد زیارت اموات بر سر

قبرشان اثر بیشترى خواهد داشت .

 نباید گفت : براى اموات فرقى ندارد!

 چه سر قبرستان رویم و چه جاى دیگر، فقط به یاد آن ها بودن کافى است ؟


مؤ منانى که به زیارت اهل قبور مى روند به واسطه دریچه قبور، خود را به روح

 آن معصوم ، عالم ، شهید، مؤ من و مقرب درگاه خدا مرتبط نموده

و به این وسیله با تمام وسعت عالم معنى با ارواح ارتباط پیدا مى کنند

 و بهره کافى مى گیرند.


پذیرایى سلمان از زائرین خود

 

براى این که متوجه شویم : زیارت اهل قبور بى فایده نیست

و اثراتى دارد و حتى اهل قبور خوشحال شده و بعضى اوقات از زائرین

 و میهمانان خود پذیرایى کرده اند!

 داستان یکى از علما که ابتدا به زیارت اهل قبور معتقد نبود و بعدا معتقد شده بود

را نقل مى کنیم :


مرحوم آیه الله حاج شیخ محمد جواد انصارى همدانى فرموده اند:

من سابقا به زیارت قبر غیر پیامبر و امام نمى رفتم و به آن کار معتقد نبودم

زیرا تصور مى کردم که فقط از قبور ائمه هدى و معصومین علیهم السلام که به

مقام قرب و طهارت مطلقه رسیده اند گشایش حاصل مى شود

 و انسان به حاجات خود مى رسد و فقط آن ها اطلاع پیدا مى کنند

و زائرین خود را مورد لطف و توجه قرار مى دهند

و از قبور غیر معصوم و مقربین اثرى مترقب نیست و کارى از دست آنها ساخته

نمى باشد.


تا در سفرى که براى اولین بار به همراه جمعى از علما و شاگردان روحانى خود به

 عتبات عالیات به جهت زیارت مشرف شدیم . در ایام اقامتمان در کاظمین 

 روزى براى تماشاى بناى ایوان شکسته مدائن که به حقیقت موجب عبرت

بود از بغداد به سوى آن جا رهسپار شدیم .


پس از تماشاى شهر و ایوان معروف و طاق کسرى ، و پس از به جاى آوردن دو

رکعت نماز که مستحب است در ایوان خوانده شود

 به سمت قبر سلمان فارسى و حذیفه یمانى که در کنار آن قرار دارد به راه افتادیم


در کنار قبر سلمان ، نه به جهت زیارت بلکه براى رفع خستگى و استراحت


با دوستان و رفقا نشسته بودیم ، ناگهان سلمان خود را به صورت واقعیش ‍ نشان داد

و به حقیقت خود تجلى نمود و از همه ما پذیرایى کرد

 چنان روح او لطیف و صاف و بدون ذره اى از کدورت بود که ما را در عالمى

از لطف و محبت و صفا فرو برد، چنان در فضاى وسیع و لطیف

 و بدون مانع از عالم معنى ما را داخل کرد که بدون شک مانند فضاى بهشت

 پر از لطف و صفا بود.


آیه الله شیخ محمد جواد مى گوید:

من از این که به جهت زیارت در کنار قبر او نیامده بودم شرمنده شدم

و خجالت کشیدم !

 سپس به زیارت قبر او پرداختم .

 از آن زمان من نیز به زیارت قبور غیر ائمه طاهرین

علیه السلام (از قبیل قبور علما و صلحا و مقربان و اولیاء خدا) مى روم

 و از آنان مدد مى گیرم ، حتى به زیارت قبور مؤ منان ، و مردم عادى

 در قبرستان ها مى روم و به شاگردان خود هم سفارش کرده ام

 که از این فیض الهى محروم نمانند