مرگ و فرشتگان رحمت و فرشتگان غضب
 
 
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
 
 

هنگامى که انسان در حالت مرگ قرار مى گیرد،

 اگر از مؤ منان و صالحان و شیعیان باشد ((ملک الموت )) با فرشتگان ((رحمت ))

با زیباترین صورت و خوشحال ترین قیافه با طبق هایى از گل ، بر او وارد مى شوند

و وى را به بهشت بشارت داده و جایگاهش را به او نشان مى دهند.

 آنان مانند خدمت گزاران با ادب ، در مقابل محتضر مجسم مى شوند و اجازه ورود مى خواهند.


قرآن در این باره مى فرماید:

 ((کسانى که ایمان آورده و تقوا اختیار کرده اند، پیوسته در زندگى دنیا و آخرت ایشان را به نعمتهاى بهشت بشارت مى دهند و این بشارت پیروزى و رستگارى بزرگى براى انسان است ))

 


در جاى دیگر مى فرماید:


((کسانى که گفتند: پروردگار ما خداى جهانیان است و روى آن پافشارى کردند. ملائکه بر آنان نازل مى شوند و مى گویند: نترسید و محزون نباشید. بشارت باد شما را به بهشتى که به آن وعده داده شده اید))


در برخى روایت ها درباره بشارت دادن فرشتگان چنین آمده است :

 هنگامى که فرشتگان بر محتضر وارد مى شوند و کنار او قرار مى گیرند. خداوند متعال

پرده را از جلوى چشم او کنار مى زند و جایگاه او را به وى نشان مى دهد.

انسان مى گوید:

 این کاخ ‌ها، باغ ها و درختان از کیست ؟

 فرشتگان مى گویند:

 آنها متعلق به تو است . مى گوید: اگر متعلق به من است ، چرا مرا به آن جا نمى برید؟

 مى گویند: اختیار با تو است . اگر مایل باشى ترا به آنجا مى بریم .


در این هنگام ، طبق هاى گل بهشتى را مقابل بینى او قرار مى دهند. از بوى خوش آنها بسیار

لذت مى برد و حالتى شبیه نعشه و خوابى لذت بخش به او دست مى دهد که در اثر آن ، تمام

دردها و رنج ها و سختى ها از او برطرف مى شود و به دنبال بو کشیدن گل ها روح به آسانى از

بدنش خارج مى شود.

 


قرآن در این باره مى فرماید:

 ((اگر محتضر از نیکان و مقربان درگاه خدا باشد روح و ریحان (آسایش دائمى و گل ها) و نعمت هاى بهشت جاوید براى اوست .))

 

وقتى ((ملک الموت )) با کمال ادب و احترام روح او را مى گیرد، فرشتگان ((رحمت )) آن روح پاک را

از ((ملک الموت )) تحویل مى گیرند و در پارچه هایى از حریر مى پیچانند و به سوى آسمانها

 مى برند. به هر آسمانى که مى رسند فرشتگان آن آسمان ، با احترام تمام او را تشییع مى کنند

 تا بر خداوند عرضه نمایند.


سپس آن را برمى گردانند تا تشییع کنندگان و غسل دهندگان و نمازگذاران خود را ببیند و دفن

 شدن جسد خود را مشاهده کند. بعد از آن ، روح را به آسمان مى برند و در ((اعلا علیین ))

(آن جایى که پرونده و روح نیکان مى باشد) جاى مى دهند.


در حدیث دیگرى از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است :

 هنگامى که خداوند از بنده مؤ من خود راضى شد.

 به ((ملک الموت )) مى فرماید: ((روح فلان بنده مرا پیش من آورید؛ زیرا وى را آزمایش ‍ کردم آن طور که او را مى خواستم یافتم .

((ملک الموت )) با پانصد فرشته که همه آنان لباس هاى سبز پوشیده اند و به دست هر کدام

شاخه هاى گل و زعفران است و نزد او مى آیند و هر کدام او را بشارتى مى دهند غیر از بشارتى

 که دیگران به وى داده اند مى گویند آماده شوید براى خارج کردن روح این بنده مؤ من ))

 

 فرشتگان غضب

 

وقتى عمر کسى به پایان مى رسد، اگر از مشرکان و کافران و معصیت کارانى

 باشد که هنوز توبه نکرده است ((ملک الموت )) به همراه فرشتگان ((غضب ))

 در حالیکه همه آنان لباسهاى سیاه در بدن و وسیله هاى شکنجه در دست دارند.

 با زشت ترین صورت و بداخلاق ترین قیافه بر او نازل مى شوند که محتضر با

مشاهده آنها به وحشت مى افتد و اعضاى او به لرزه مى آید. آنها جایگاه او را در

جهنم به وى نشان داده و به عذاب الهى و داخل شدن در آتش وعده مى دهند و جان

 او را با سخت ترین حالت مانند کندن پوست از بدن و بریدن گوشت آن با قیچى و

مانند به گردش در آوردن میله آسیا در حدقه چشم از بدنش ‍ بیرون مى کشند به

طورى که تمام رگهاى بدن را پاره مى کند.


قرآن در این باره مى فرماید:

اى رسول گرامى ! ((اگر ستمکاران را هنگام سختى جان دادن مشاهده کنى در حالى که فرشتگان ((عذاب )) دستهاى خود را گشوده باشند و گویند: روحهاى خود را بیرون آورید. امروز به واسطه آن حرفهاى خلاف و ناروایى که به خدا نسبت مى دادید و به آیات او کفر مى ورزیدید، به عذاب هاى خوارکننده اى جزا داده مى شوید))


فرشتگان ((غضب )) منتظراند که ((ملک الموت )) روح پلید و سیاه او را از بدنش خارج کند و آنها با خفت و خوارى آن را از ((ملک الموت )) تحویل بگیرند و در عذاب سجین با روح هاى کفار و مشرکان و جنایت کاران همنشین قرار دهند.
آنان وقتى از دنیا رفتند و داخل قبر و عالم برزخ شدند. عذاب موقتى برزخى شان تا روز قیامت شروع مى شود و در قیامت به عذاب دائم دچار خواهند شد.