!! انسان از مرگ تا برزخ !!

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟؟؟

!! انسان از مرگ تا برزخ !!

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟؟؟

ارواح مؤ منان با خانواده ها و ارواح و دیدار با جسدها

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

 

  به واسطه علاقه اى که بین ارواح مؤ منان و بازماندگانشان وجود دارد

 آنها به دیدن اهل و عیال خود مى آیند و با آنان ملاقات مى کنند

روح مؤ من با همان صورتى که مصور شده به دنیا نزول نموده .

اقوام و ارحام و اهل بیت و افرادى را که به آن ها علاقمند است ملاقات کرده

 و از حالات و سرگذشت آنان اطلاع مى یابد.


حفص بن بخترى از امام صادق علیه السلام روایت مى کند که فرمود:

 مؤ من ، اهل خود را مى بیند و آن چه را که موجب محبت او است مشاهده

 مى نماید، لیکن چیزهایى که موجب کراهت او مى گردد از نظر او پوشیده

مى شود.


نیز فرمود:

 بعضى از مؤ منان در هر هفته یک بار، روز جمعه به زیارت و ملاقات اهل خود

مى آیند، بعضى دیگر بر حسب مقدار عمل خود مى توانند آنان را ملاقات

 و زیارت کنند


ابوبصیر نیز از آن حضرت نقل مى کند: هیچ روح مؤ منى نیست مگر آن که در

هنگام ظهر به دیدار اهل خود مى رود، اگر دید اهلش به اعمال نیک مشغول است 

 حمد و سپاس خداى بر این نعمت به جاى مى آورد


در حدیث دیگرى آمده است :

 اسحق بن عمار از موسى بن جعفر درباره ارواج گذشتگان سؤ ال مى کند:

 آیا آنها اهل خود را ملاقات و دیدار مى کنند؟

 فرمود: آرى ،

 گفتم : در چه مقدار از زمان ؟

فرمود: در هر جمعه و در هر ماه و در هر سال یک یار بر حسب مقام و منزلت

مؤ من .


گفتم : به چه صورتى آن ها براى دیدار اهل خود مى روند،

 فرمود: به صورت پرنده لطیفى که خود را به دیوارها مى زنند و از اهل خود آگاه

 مى شوند پس اگر آن ها را در خیر و خوبى مشاهده کنند خوشحال مى شوند

 و اگر در حال بد و حاجت مندى و اندوه بنگرند غم ناک و ناراحت مى گردند


عبدالرحیم قیصر مى گوید:

به آن حضرت عرض کردم :

 آیا مؤ من اهل خود را دیدار و زیارت مى کند،

 فرمود: بلى از پروردگارش اذن مى طلبد.

 خداوند هم ره او اذن مى دهد و دو فرشته نیز همراه او گسیل مى نماید

 آنها به سراغ اهل او به صورت بعضى از پرندگان آمده و بر خانه او قرار

مى گیرند، به طورى که آن مؤ من ، کلام اهلش را مى شنود و به آنها نگاه مى کند.


البته در این جا که حضرت فرمود:

 روح مؤ من به صورت پرنده اى بر دیوارها مى نشیند

مراد این نیست که واقعا روح به صورت مرغى در مى آید

 (ممکن است انسان بعضى اوقات مرغى را که بر روى دیوار خانه مى بیند

واقعا فکر کند که روح مرده او باشد!؟)


بلکه حضرت مى خواهد بفرماید:

 همان طور که مرغها بر روى دیوارهاى شما مى نشیند و به آسانى رفت و

آمد مى کنند روح مؤ من هم از خانه خود سرکشى مى کند و از اهل و عیال

 خود و احوال آن ها اطلاع پیدا مى کند.

 

ارواح و دیدار با جسدها

 

بعد از آن که روح انسان از بدن جدا شد و جسد بى جان او را داخل قبر نمودند.

روح ، جسد را فراموش نمى کند و گاه گاهى به دیدن آن مى آید و حالاتش را

مشاهده مى کند، از وضع تاءسف بار آن حسرت مى خورد، گریه مى نماید

و سخنانى با بدن مى گوید.


حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

 وقتى روح از جسد انسان جدا شد و جنازه او را دفن کردند،

 سه روز بعد از آن ، از خدا اجازه مى خواهد و مى گوید:

 خدایا! به من اذن بده تا بروم و جسد خود را مشاهده کنم و دیدارى از او نمایم و

ببینم چه بر سرش آمده است .


خداوند اذن مى دهد:

روح کنار قبرش مى آید و از دور نظر مى کند مى بیند، آب از بدن و دهان و بینى

او روان شده است .

 مدتى طولانى گریه مى کند و مى گوید:

 اى جسد بیچاره ! و اى دوست صمیمى من . آیا در زمان حیات و زندگى خود

چنین روزى را به یاد مى آوردى ؟ آیا این منزل وحشتناک و پر بلا و غم و اندوه و

 پر ندامت را به یاد داشتى ؟ بعد از آن از کنار قبر جدا مى شود و مى رود.


وقتى پنج روز از زمان دفن میت گذشت . باز مى گوید: خدایا! به من اذن بده تا

بروم و جنازه خود را مشاهده کنم . خداوند به او اجازه مى دهد: مى آید به سوى قبر

 و از دور به بدنى که داخل قبر است نظر مى کند، در حالى که خون از بینى و

دهان و دو گوش او بیرون مى آید و سر و صورت او را چرک و خون فرا گرفته

است .

 باز گریه طولانى مى کند به حال او حسرت مى خورد و مى گوید:

اى جسد من ! آیا در زمان حیات خود به فکر این منزل پر از غم و غصه و پر از

 مار و عقرب و کرم هایى که بدن ترا مى خورند بودى ؟

 آیا به فکر از هم پاشیدن بدن و اعضاء و جوارح خود بودى ؟

 بعد از آن به مکان خود باز مى گردد.


پس از آن هفت روز که از دفن بدن گذشت روح از خدا اذن مى خواهد که بیاید

 و جسد خود را ملاحظه کند. وقتى مى آید و جسد را از دور ملاحظه مى کند،

 مى بیند بدن کرم افتاده است .

 باز گریه طولانى مى کند و مى گوید:

اى جسد مسکین و بیچاره من ! آیا در زمان حیات خود که با فرزندان و خویشان 

 عزیزان و همسایگان به سر مى بردى ، به یاد این روز تنهایى و غربت خود

بودى ؟ کجا هستند برادران و دوستان و همسایگان تو، تا در جوارشان

 به سر مى برى و مسرور باشى ؟

 ولى امروز آنان باید باید تا روز قیامت براى من و تو گریه کنند.


یک ماه که از هنگام دفن گذشت روح ، اطراف قبر مى آید تا مشاهده کند،

 مال و اولادى که از او باقى مانده است چه اعمالى برایش انجام مى دهند؟

 چگونه اموال او را تقسیم مى کنند و بدهکارى هاى او را مى پردازند؟

او را چگونه از گرفتارى خلاص مى کنند؟


روح تا یک سال اطراف قبر مى گردد و نظر مى کند، که چه کسانى براى او طلب

استغفار مى نمایند؟

چه کسانى براى او محزون و ناراحتند؟

 بعد از تمام شدن سال ، روح به جایى که همه ارواح ، در آن جا اجتماع کرده اند

مى رود تا روزى که در صور دمیده شود و همه مردگان دومرتبه
زنده شوند

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد