!! انسان از مرگ تا برزخ !!

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟؟؟

!! انسان از مرگ تا برزخ !!

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟؟؟

مرگ و ملک الموت

 
 
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
 
 

از جمله کسانى که موقع مرگ انسان ، ادعاى طلب کارى مى کنند و چیزى را از درخواست

مى نماید ((ملک الموت )) است که او طالب روح و جان شخص محتضر مى باشد.

 قبض روح تمام انسانهاى مؤ من و کافر در دست ((ملک الموت )) و زیر نظر او انجام مى گیرد.


قرآن در این باره مى فرماید:

 ((ملک الموت )) ماءمور قبض روح است ، روح و جان همه شما را مى گیرد و سپس به سوى

پروردگارتان باز مى گرداند

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرموده است :

 تمام بیمارى و دردهایى که به انسان رو مى آورد قاصدان مرگ و فرستادگان او هستند.


هنگامى که عمر انسان به پایان مى رسد و در بستر مرگ قرار مى گیرد

((ملک الموت )) براى قبض روح او حضور پیدا مى کند.

 انسان از دیدن او به وحشت مى آید و آمدن او را بدون مقدمه مى داند.

ولى ((فرشته )) مرگ مى گوید:

 اى بنده خدا! (چرا به فکر نبودى و فراموش کردى

 چه اندازه رسول

بعد از رسول و

 خبر بعد از خبر

 و پیک بعد از پیک

براى تو فرستادیم ؟

 

من آخرین خبرم و بعد از آمدن من دیگر

خبرى نیست .


سپس مى گوید:

 اى بنده خدا! دعوت پروردگارت را خواه از روى میل و رضا و خواه از روى جبر و اکراه اجابت کن .


هنگامى که ((فرشته )) مرگ جان انسان را از کالبدش بیرون مى کشد،

 بازماندگان و بستگان او مشغول گریه و ناله مى شوند.


((ملک الموت )) مى گوید:

 براى چه کسى گریه مى کنید و اشک مى ریزید؟

 براى چه کسى غمگین و محزونید؟

براى چه کسى دست از کار کشیده و بى صبرى مى کنید؟

به خدا سوگند! عمر او به پایان رسیده و در دنیا روزى خود را دریافت کرده بود.

 پروردگارش از او دعوت به عمل آورد و او هم دعوت حق را اجابت کرد. اگر مى خواهید گریه کنید

 بر خویشتن بگریید؛ زیرا من باز به این خانه مى آیم تا هیچ یک از شما را

 باقى نگذارم


لازم نیست ((ملک الموت )) هنگام قبض روح انسان نزد او ظاهر شود،

 بلکه در هر کجاى عالم باشد از همان جا مى تواند محتضر را قبض روح کند.


امام صادق علیه السلام در این باره فرمود:

از ((فرشته مرگ )) پرسیدند:

 چگونه چندین نفر را در یک زمان قبض روح مى کنى در حالى که عده اى در مغرب

 و عده اى در مشرق اند؟

گفت : آنان را به سوى خودم مى خوانم مرا اطاعت مى کنند.


سپس گفت :

همانا همه جهان هستى ، پیش من ، مانند کاسه اى است در برابر یکى از شما که از هر کجاى

 آن بخواهد بخورد مى خورد

و نیز گفت : همه عالم هستى و دنیاى شما نزد من ، مانند درهمى است که در دست شما باشد و هر طور بخواهد آن را مى گرداند.

(من نیز با دنیاى شما چنین مى کنم و همان گونه دنیا و جان انسان ها را در اختیار دارم ).()


در حدیث دیگرى آمده است :

 ((ملک الموت )) به حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم عرض کرد

 من بارها و بارها به هر خانه اى رفت و آمد مى کنم .

هیچ خانه اى در مشرق و مغرب عالم نیست

مگر این که روزى پنج مرتبه هنگام نماز با اهل آن ملاقات مى کنم

و حساب عمر آنان را مى رسم و من به کوچک و بزرگشان از خودشان عالم تر هستم .

(عمر آنان و شماره عدد نفس هاى ایشان را مى دانم و موقعى که آخرین نفس خود را کشیدند

جان آنان را مى گیرم )


درباره حضور یافتن پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤ منین علیه السلام و اولاد

طاهرینش بر بالین محتضر، چنین آمده است .


هنگامى که بنده اى از بندگان خالص خدا در بستر مرگ قرار مى گیرد ((ملک الموت )) و یارانش

براى قبض روح او حضور پیدا مى کند. در این موقع مشاهده مى کند که

حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم بر بالین سر او و امیرالمؤ منین در کنار آن حضرت

حسن و حسین در پایین پا، دوستان و شیعیان در اطراف ایشان قرار گرفته اند.


محتضر متوجه آنان مى شود و مى گوید:

 خوش آمدید، چقدر مشتاق دیدار شما بودم و چقدر از آمدن شما خوشحال شدم .

بعد از آن مى گوید:

 یا رسول الله ! ((ملک الموت )) وارد شد. یقین دارم که با من مهربان است

زیرا از دوستان و پیروان تو و برادرت امیر المؤ منین مى باشم .

 حضرت رسول هم گفته او را تصدیق مى کند.


در این هنگام ، آن حضرت متوجه ((ملک الموت )) مى شود

 و مى فرماید:

 اى ((ملک الموت ))! سفارش خداوند درباره مهربانى کردن با دوستان و طرفداران ما را

فراموش نکن .


((ملک الموت )) عرض مى کند:

 یا رسول الله ! به او دستور بده که به سوى بهشت و آنچه خداوند براى او آماده کرده است نظر کند

حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم مى فرماید:

 اى بنده مطیع خدا! نظر به سوى آسمان نما. وقتى نظر مى کند چیزهایى را که خدا براى او

 آماده کرده است مى بیند.


در این هنگام ((ملک الموت )) متوجه آن حضرت مى شود و مى گوید:

چگونه به کسى که این قدر خدا به او لطف دارد مهربان نباشم .

 اگر شما هم سفارش او را نمى کردید باز درباره او لطف داشتم و با وى مهربانى مى کردم .


حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم خطاب به ((ملک الموت )) مى کند و مى فرماید:

 اى ((ملک الموت )) این شخص برادر ما و از دوستان و پیروان ما است .

 او را به تو سپردیم ، مراقب حال او باش و جان او را به آسانى قبض کن .

سپس حضرت با کسانى که در اطراف محتضر بودند به سوى بهشت حرکت مى کند

 و پرده از جلوى چشم او کنار مى رود پیامبر و ائمه را در کاخ ‌هاى بهشت مشاهده مى کند.


در این حال متوجه ((ملک الموت )) مى شود و مى گوید: اى ((ملک الموت ))!

هر چه بیشتر در گرفتن روح من عجله کن ؛

زیرا طاقت دورى محمد و اولیاى خدا را ندارم و هر چه زودتر مرا به ایشان ملحق کن .


((ملک الموت )) همان طور که مو را از میان آرد بیرون مى کشند جان او را به آسانى از بدنش

بیرون مى کشد

نظرات 2 + ارسال نظر
رئوف دوشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:52 ب.ظ http://moshavereto.com

باسلام خدمت شما دوست گرامی

ممنون که قدم رنجه فرمودید وبه خانه من سر زدید

از حسن نیت شما متشکرم ...ولی از اینکه سایت من یا کار من را پسندیدید اندکی جای تامل است چون بین نوشته های من و نوشته های شما وجه مشترکی نمی بینم .البته من اخرین پست شما رو خوندم و جای دارد تقدیر و تشکر خودم را نثارتان کنم . دوست دارم بدونم که چگونه با سایت من آشنا شدید ؟و اگر به تبادل نظرتان ادامه بدهید خوشحال میشم . از داشتن دوستی چون شما خوشحالم
همیشه شاد و با نشاط باشی دوست من

رئوف دوشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:55 ب.ظ

البته بازم با شما صحبتهایی دارم که در وقت خود عرض می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد